spot_img

Портрет Роксолани виставляють на аукціон Sotheby’s  

27 жовтня на аукціоні Sotheby’s  в розділі «Мистецтво ісламського світу та Індії» буде виставлено масляний портрет Хюррем Султан, дружини Османського султана Сулеймана. Нам вона відома як Роксолана, повідмляє Буча.Лайф з посиланням на агентство Anadolu. 

Масляний портрет Хюррем Султан з аукціону «Мистецтво ісламського світу та Індії», Sotheby’s, Лондон, Великобританія, 22 жовтня 2021 року. (Фото АА)

Картина Хюррем Султан датується кінцем XVI – початком XVII століття. «Ми в захваті від цієї картини Роксолани, дружини Сулеймана I, якого називали Сулейман Пишний. Хюррем починала як наложниця в його гаремі, а потім піднялася на вершину слави, щоб стати однією з найвпливовіших жінок при дворі. Тому ця жінка неймовірно надихає», — сказала агентству Anadolu (AA) заступник директора Sotheby’s Олександра Ясміна Рой.

Портрет Роксолани (Хасекі Хуррем Султан, 1506-58), послідовник Тиціана, Північна Європа, кінець 16-початок 17 ст.(Фото АА)

Султан Сулейман I правив 46 років, найдовше серед усіх султанів в Османській імперії. На Сході він був відомий як «Законодавець», справедливий володар величезної імперії, що простягалася до Перської затоки.

Напис «BIANCKE. РOSA / FIOLA. SOLIMANO», написано золотом у верхньому лівому куті, стверджує, що особа на портреті є дочкою Сулеймана, але насправді це дружина Сулеймана І, Хюррем Султан, відома нам як Роксолана.(Фото АА)

Незважаючи на знаменитість Роксолани, її зображення часто плутали з такими різними особистостями, як свята Катерина Олександрійська, Катерина Корнаро, королева Кіпру і навіть з її донькою Міхрімах. Це відкривало поле для спекулятивних ідентифікацій портретів османських жінок XVI та XVII століть, які називали «Роксолана» без жодних підтверджуючих доказів.

Однак нещодавно опублікована стаття Джуліана Ребі допомогла прояснити ситуацію. Він доводить, що портрет, пов’язаний з майстернею Тиціана і традиційно названий Катериною Корнаро, насправді є портретом Роксолани, оскільки він був створений за зразком друкованого портрета 1540-х років, на якому венеціанський гравер Маттео Пагані чітко ідентифікував її як «Ла Росса».

Тиціан – La Sultana Rossa (портрет Роксолани)
1550-60 р.р. 96×76

Крім того, є чітка схожість обличчя між типом Тиціана і теперішнім портретом Північної школи. Це допомагає пояснити елемент «Biancke Rosa» (Rossa – це і є Роксолана, форма її імені на Заході) в написі на картині, але суперечить твердженню, що фігура є «дочкою Сулеймана» («Фіола Солімані»). Вона — не хто інший, як Роксолана, хоча її головний убір тут відрізняється від того, що зображений на полотні Тиціана.

Картина оцінюється від 100 000 до 250 000 фунтів стерлінгів (від 137 000 до 343 000 доларів).(Фото АА)

Ця картина є важливим доповненням до невеликої кількості зображень Роксолани при її житті і після смерті. Розкішний костюм, в який одягнена Роксолана, підкреслює її престиж, а  парад перлів на її головному уборі є алюзією на знамениті перлини, придбані Сулейманом Пишним у венеціанських майстрів у 1532 році. Перш за все, портрет передає риси її обличчя, чудово демонструє рішучість і авторитет Роксолани. Тут гармонійно поєднуються і краса, і сила.

Справжнє ім’я Хюррем Султан — Анастасія (в українській літературній традиції) або Олександра (у польській та російській) Гаврилівна Лісовська. Донька сільського священика народилася в селі Рогатин на Західній Україні, близько 1502 або 1506 року. Хюррем Султан увійшла в гарем султана Сулеймана I і швидко стала його улюбленицею.

За законами віри, султан міг мати чотирьох законних дружин та стільки наложниць, скільки міг утримувати. До Сулеймана османські султани не брали офіційних шлюбів майже 100 років. Усіх дітей їм народжували наложниці. Наложниці, котрі народжували синів, приймали іслам і ставали фаворитками.

Султан Сулейман порушив традицію, коли взяв шлюб з Роксоланою. У них народилося шестеро дітей – п’ять синів: Мехмед, Селім, Абдулла (помер в дитинстві), Баязид, Джихангір і донька Міхрімах.

Хюррем була впливовою не тільки як дружина султана, а й активно допомагала керувати імперією.

Під час розлуки (Сулейман здійснив 13 військових походів) Роксолана і султан листувалися віршами перською та арабською мовами. Збереглося 7 листів Хюррем до Сулеймана, написаних між 1526 та 1553 роками. Писали їх палацові писарі, але деякі — мають оригінальні автографи Хюррем Султан.

Поки Сулейман був у походах, Роксолана писала йому, інформувала про події в столиці. Вона також була щедрою меценаткою для створення архітектурних шедеврів, а також у запровадженні благодійних фондів. Власним коштом будувала мечеті, школи, лікарні для жінок, караван-сараї та кухні в Стамбулі, Едірне, Єрусалимі, Мецці й Медині, опікувалася становищем жінок у гаремах.

Олександра Ясміна Рой повідомила, що вартість портрету (Хасекі Хуррем Султан, 1506-58), який виставляється на аукціон, оцінюється від 100 000 до 250 000 фунтів стерлінгів (від 137 000 до 343 000 доларів).

Вона також розповіла ще про кілька предметів на аукціоні, які раніше ніколи не були доступні на ринку.

Йдеться про дві надзвичайні пари окулярів Великих Моголів XVII століття – одна зі смарагдовими лінзами, а інша – з діамантовими.

Окуляри виготовлені з дорогоцінних каменів вагою більше 300 і 200 карат відповідно.

«Сьогодні неможливо уявити щось подібне, – сказала менеджер аукціону Рой. – Для мене вони в певному сенсі безцінні».

Тим не менш, окуляри оцінюються сумою від 1,5 до 2,5 мільйонів фунтів (від 2 мільйонів до 3,4 мільйонів доларів) кожна пара.

Перша пара окулярів, які будуть представлені, поетично названі «Смарагди для раю»: смарагдові окуляри Astaneh-Ye Ferdaws у зв’язку з ісламською асоціацією зеленого кольору з кольором раю, порятунку та вічності.

Кожна лінза була вирізана у формі краплі приблизно 20 мм шириною, 30 мм довжиною та товщиною 2,95 мм, отриманої з того самого каменю. Обидві лінзи збігаються за своєю насиченістю зеленого кольору, а разом вони тепер важать двадцять сім карат. Кожен смарагд представлений у вигляді плоскої лінзи з чітко вираженим скосом навколо верхньої поверхні. Щоб досягти такої ідеальної огранки, оригінальний природний смарагд, з якого вони були вирізані, повинен був важити більше шістдесяти грамів, понад 300 карат.

Другою представленою парою окулярів є діаманти для світла: діамантові окуляри Halqeh-Ye Nur, таку назву вони отримали через асоціацію діамантів зі світлом і мусульманською символікою світла з присутністю Бога.

Кожна лінза вирізана плоскою і бездоганною, прозора з блідо-жовтим відтінком, яйцеподібної форми, розміром приблизно 26 мм в довжину і 1,60 мм в товщину. Лінзи отримані з каменю, який спочатку мав понад 200 карат. Дві лінзи мають загальну вагу близько двадцяти п’яти карат, що є величезною втратою.

Бічні сторони діамантових лінз були майстерно ограновані, щоб зберегти прозорість лінз, водночас дозволяючи пропускати світло по краях. Як і з унікальними смарагдовими лінзами для окулярів, інших таких прикладів у світі немає.

Ярослав Садовий
Журналіст. Останні 13 років - редактор сайту "Урядового кур'єра".
spot_img

Must Read

Related Articles